College in de herkansing voor voldoende.

ondernemersvriendelijke gemeente te zijn. De winterperiode wordt door veel ondernemers gebruikt om alles weer tip top in orde te maken, om de inwoners van en bezoekers aan onze gemeente bij de start van het seizoen weer gastvrij te ontvangen. De VVD fractie had erop gerekend dat het College zich aan haar afspraak zou houden en de winterperiode ook gebruikt had om haar huiswerk te doen. Namelijk duidelijkheid te bieden door middel van een evaluatie rond de openingstijden van winkels op ons grondgebied. Deze evaluatie was toegezegd vóór 15 maart 2015. Reden voor de VVD om vragen te stellen aan het college. Een onvoldoende voor dit College omdat zij haar huiswerk voor dit onderdeel te laat inlevert.

De VVD fractie is van mening dat De Friese meren rondom de zondagochtendopenstelling ondernemersonvriendelijker is en minder gastvrij dan onze omliggende buurgemeenten.  Een gemiste kans. Het blijkt dat steeds meer mensen op zondag hun inkopen doen. Voor de supermarkten in de toeristische kernen als Langweer, Sloten, Balk, Lemmer, Echtenerbrug enz. is gebleken dat het open kunnen zijn op zondagochtend van grote betekenis is voor het voortbestaan van deze supermarkten en daarmee ook de leefbaarheid in de kernen. De VVD fractie hecht er ook waarde aan dat op zondagopenstelling geen verplichting moet rusten. Wij laten het graag aan de ondernemers zelf over.

Zolang het ei nog niet gelegd is in gemeente De Friese Meren roept de VVD het college op om op zeer korte termijn de toegezegde evaluatie te komen en tot die tijd ruimhartig om te gaan met de openingstijd op de zondagochtend. In de herkansing kan er dan toch nog een voldoende uit komen.

Voor vragen kunt u zich wenden tot

Jos Boerland

Vice fractievoorzitter VVD De Friese Meren