Interview met Jos Boerland op zuidfriesland.nl

DFM De volgende gemeenteraadsverkiezingen worden op 21 maart gehouden. Zo ook in gemeente De Fryske Marren. Maar waar kan de burger uit kiezen? En wat zijn de standpunten van de politieke partijen? De komende weken stellen raadsleden zich voor in deze krant. Deze week: Jos Boerland, lijsttrekker voor de VVD.

1. Welk thema wilt u persoonlijk het meest benadrukken in de verkiezingscampagne? En wat zijn daarvoor uw redenen?
Het thema van ons verkiezingsprogramma is “Niet over maar Met inwoners”, Hier wil ik graag inhoud aan geven. Niet alleen in de plan- en besluitvorming, maar ook in gesprek. Probleemzaken zoals we die de afgelopen tijd gehad hebben waren naar mijn oordeel niet nodig geweest als er met een andere toon en positievere grondhouding met elkaar was gesproken. Voor mij geldt “Ja Mits”!

2. Welk thema speelt een minder opvallende rol dan in de vorige gemeenteraadsverkiezingen? Hoe verklaart u dat?
De vorige verkiezingen stonden in het teken van herindeling en bracht met zich mee dat er 3 culturen bij elkaar gebracht moesten worden. Daarbij was er nog een stevige bezuinigingsoperatie te voltooien. Vrije winkel openingstijden was sinds lange tijd een veel besproken en door de VVD gewenst onderwerp. Mede door de inzet van de VVD is dit in 2014 gerealiseerd en mogen winkeliers ook op zondag open. Ook de naam voor de gemeente was een serieus thema. Al deze zaken zijn inmiddels uitgewerkt en maken dat dit in deze periode geen onderwerpen meer zijn.

3. In welke opzichten is de band in deze raadsperiode tussen hoofdplaats Joure enerzijds en de andere steden en dorpen anderzijds gegroeid? Of is er sprake van grotere afstand?
Fysieke afstand hoeft niet afstand tussen gemeente en inwoners te betekenen. Door de inzet van service punten kunnen mensen veel dagelijkse zaken dichtbij huis regelen zoals ze gewend waren. Bestuurlijke zaken kunnen vaak digitaal worden geregeld of op het gemeentehuis in Joure. Voor inwoners komt dit niet zo heel veel voor. Daar waar mensen graag met de politiek in gesprek willen kunnen deze ook naar hen toekomen, wat ook wel gebeurt. Wel is het zo dat de verschillende “oude” bestuurlijke culturen, vanuit Lemmer, Balk en Joure, nu meer op een lijn zitten. Voor mij hoeft /niet alles hetzelfde te zijn als er maar op bestuurlijk niveau op een eenduidige manier gewerkt en gecommuniceerd wordt. De eigenheid van een Dorp of Stad maakt juist dat het als grotere gemeente een kleurrijk geheel is met meerdere gedaanten.

4. Wat is uw opvatting over het functioneren van de Wet dualisering gemeentebestuur (2002) in De Fryske marren inzake het vooraf en achteraf controleren van het collegebeleid door de gemeenteraad?
Dualisering houdt in dat de raad, zowel coalitie en oppositie, onafhankelijk van het college werkt. In mijn beleving is dit met name bij de coalitie partijen niet altijd het geval waardoor een scheefgroei aan informatie onder raadsleden is ontstaan wat jammer is. De raad werkt meer op “hoofdlijnen” wat al een discussie oproept bij dit begrip. We zijn op de goede weg om hier meer inhoud aan te geven, maar zijn er nog niet. In de korte periode van de nieuwe gemeente zijn hier goede stappen in gezet, maar met name door meer op inhoud met elkaar, de raad onderling, te discussiëren is de VVD van mening dat je meer bij door inwoners begrepen wordt en de afstand tot politiek verkleint.

5. Wat is er opvallend aan de kandidatenlijst van uw partij voor de komende verkiezingen?
Er zijn een aantal nieuwe personen bijgekomen waaronder ook jongere. De VVD is hier erg blij mee en hoopt hiermee een brug te kunnen slaan om ook de jongere medemens politiek te betrekken. Uiteraard heeft de ledenvergadering ook naar kwaliteit en geografische spreiding gekeken om zo de inbedding onder de inwoners te borgen.

6. Op welke wijze valt er in het verkiezingsprogramma van uw partij een juist evenwicht te onderscheiden tussen economische groei en ruime aandacht voor het milieu?
Nu er weer economische groei is in Nederland merken we dit ook in onze gemeente. Bedrijven zijn optimistisch en ook het MKB kan zijn rol weer oppakken. Het aantal faillissementen is sinds 2000 niet zo laag geweest. Dit maakt ook dat de baanzekerheid vergroot. Daarnaast willen mensen ook in een prettige omgeving leven. De VVD geeft hier in het programma een visie op in de onderwerpen Leefomgeving en Duurzaamheid. Rekening houdend met toekomstige generaties zijn innovatie, kennisontwikkeling en kansen creëren hierbij van grote betekenis.

7. In welke opzichten is De Fryske Marren een krimpgebied? En in welke opzichten niet?
Ik betwist dat De Fryske Marren een “Krimpgebied” zijn, wat niet wegneemt dat de samenstelling van de dorpen verandert. Jongere mensen zoeken vaker hun kansen in de grotere kernen en steden waardoor de dorpen vergrijzen. Hierop moet de gemeente inspelen door de juiste maatregelen te nemen dan wel te faciliteren.

8. Bent u van mening dat het gemeentelijk beleid in De Fryske Marren teveel wordt bepaald door beeldvorming? Of valt dat wel mee?
Volgens mij wordt het beleid helemaal niet door de beeldvorming bepaald. Uiteraard zal, zoals overal, een kleine minderheid die het ergens niet mee eens is proberen hun gelijk te halen, maar ik denk dat de raad verstandig genoeg is om op inhoud haar beleid vast te stellen. Daarnaast is het zo dat het altijd prima is om als inwoner, vereniging enz. je stem te laten horen als het een onderwerp is dat je treft. Als dit een onderwerp is dat meer mensen verenigingen enz. treft en het een verbetering van het beleid inhoudt moet dit er toe leiden dat politici hun mening bijstellen.

9. Op welke drie thema’s hoopt uw partij behoorlijke resultaten te boeken in de komende bestuurlijke beleidsperiode? En waarom kiest u voor deze drie thema’s?
De VVD hoopt op vele thema’s goede resultaten te boeken. Speerpunt hierin is “Ja Mits” wat niet betekent dat het altijd een ja hoeft te worden. Daarnaast is het van belang dat de WMO grote aandacht verdient. We zijn op de goede weg, maar er is ook nog veel te verbeteren, verder uit te werken. Tot slot is de VVD van mening dat we zeker de landbouw niet moeten vergeten. Het is een belangrijke groep in onze gemeente die ook aanjager kan zijn voor vele duurzaamheidsprojecten.

10. Waarvan denkt u over de afgelopen politieke periode: dit had echt heel anders gemoeten? (Of dat nu van door inbreng van uw eigen partij komt of door die van bijvoorbeeld het college).
Communicatie lijkt het toverwoord voor alle problemen en oplossingen. Ik denk dat dit in veel gevallen ook zo is. De afgelopen periode is veel informatie op een laat tijdstip naar inwoners en raadsleden gekomen. Hierdoor wordt correct reageren lastig. Voor raadsleden is dit al vervelend, voor inwoners onbegrijpelijk. Soms haalt de tijd de mogelijkheid van informatie in, veelal had het in mijn beleving anders gekund. Verder ben ik van mening dat vroegtijdig met inwoners, verenigingen enz. overleggen onbegrip voorkomt. De VVD pleit dan ook voor een open transparante communicatie.

11. Vindt u de mens nog wel centraal staan in het gemeentelijk beleid? Gaat het niet teveel alleen maar om de financien?
De afgelopen periode kenmerkte zich door bezuinigingen waardoor het mogelijk lijkt dat het enkel om geld gaat. Daarnaast is het wel zo dat het weldegelijk om de inwoners en hun welbevinden gaat. Hierbij denk ik dan bijvoorbeeld aan de wijze waarmee we met de WMO, Jeugdbeleid enz. omgaan. Ook in andere onderwerpen zoals bijvoorbeeld de winkelopeningstijden, wijze van uitvoering van de bezuinigingen op de buitensport accomodaties en ook het leerlingen vervoer om maar een paar onderwerpen te noemen stond de inwoner wel degelijk centraal. Maar zoiets kan enkel als de financiële zaken goed geregeld zijn.

12. U zult ongetwijfeld punten zien in uw eigen woonplaats die de aandacht van de politiek verdienen. Welke punten zijn dat volgens u en gaat u zich daar ook hard voor maken?
Gemeentebreed zijn veel zaken best goed geregeld. Uiteraard blijven er altijd wensen en vragen van inwoners over. Het gaat als raadslid van alle inwoners niet aan om enkel iets van je eigen woonomgeving te vinden. Je bent er voor alle inwoners. In ons verkiezingsprogramma kunt u verder lezen waar de VVD voor staat.