Bezoek Medias

VVD raadslid Jos Boerland heeft als lid van een delegatie van raadsleden, collegeleden en vrijwilligers uit onze gemeente een bezoek gebracht aan Medias. De delegatie was uitgenodigd door de burgemeester van Medias om vijftien jaar internationale betrekkingen te vieren. De oude gemeente Skarsterlân was een partnergemeente van Medias, maar de nieuwe gemeente De Friese Meren moet nog een standpunt innemen inzake het voortzetten van dat partnerschap. De uitnodiging vormde derhalve ook een mooie gelegenheid om kennis op te doen inzake de waarde van een eventuele voortzetting van het partnerschap.

De delegatie vertrok in de nacht van 7 op 8 mei voor een vierdaags bezoek. Tijdens het bezoek was er, naast aandacht voor de schoonheid van het Roemeense landschap en de cultuur, speciale aandacht voor de manier waarop de gemeente omgaat met vrijwilligers. Dit was uiterst boeiend en verhelderend, ook voor de vrijwilligersorganisaties die deel uitmaakten van de delegatie. Zo kwam Hof en Hiem tot de conclusie dat er zaken bij ons zijn die slimmer geregeld kunnen worden en dat wij zijn doorgeschoten in wet- en regelgeving. Een conclusie die de VVD graag onderschrijft. De opgedane ervaringen op dit punt zullen wat de VVD betreft ook zeker worden benut voor het verbeteren van de leefbaarheid in onze eigen gemeente.